پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 227488
ايران به خاکريز امنيتي اعراب خليج فارس دست يافت
تاریخ انتشار : 1395/10/16 10:32:19
نمایش : 1069
پيام‌هاي رزمايش مشترک دريايي ايران و عراق حکايت از اين دارد که ايران به خاکريز امنيتي اعراب خليج فارس دست يافته است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، انديشکده «اعراب حاشيه خليج فارس در واشنگتن» چندي قبل در تحليلي نوشت: برگزاري رزمايش دريايي ايران و عراق پيامي به کشورهاي عرب حاشيه خليج فارس است.

بر اساس اين گزارش، دو رزمايش مشترک نيروي دريايي ايران و عراق کمتر از يک هفته  در خليج فارس و داخل قلمروي آبي عراق صورت گرفت. اولين مورد آن که 15 دسامبر 2016 انجام شد و محمد (ص) داشت و دومين مورد نيز در 19 دسامبر صورت گرفت. اولين تمرين دريايي مشترک بين دو طرف در حالي صورت گرفت که هيچ کدام از کشورهاي ايران و عراق کشتي‌هاي جنگي پيشرفته ندارند اما اين تمرين‌ها پيامي حاکي از عزم ايران براي نمايش برتري خود بر کشورهاي عرب حاشيه خليج فارس است.

جزييات اين رزمايش چندان به بيرون درز نکردند و گزارش‌هاي ابتدايي حکايت از حضور قايق‌هاي گشتزني دو طرف داشت.

وزارت دفاع عراق اعلام کرد که 32 قايق گشتزني از جمله 16 فروند قايق ايراني و 16 فروند قايق عراقي ، که شش فروند آن ساخت آمريکا بود، تحت نظارت فرماندهان ايران و عراق در اين رزمايش مشارکت داشتند.

در ادامه اين گزارش آمده است: از منظر کشورهاي عرب حاشيه خليج فارس اين رويداد احتمالا هشدار بيشتري نسبت به اين امر  است که حتي اگر عراق مشارکت جدي در اين رزمايش نداشته اما در واقع نوعي لاپوشاني نمايش توانايي نظامي و سياسي  و قدرت دريايي ايران نه تنها در آب‌هاي خليج فارس بلکه در قلمروي آبي کشورهاي عرب منطقه است که زماني خاکريز امنيتي اعراب خليج فارس بود.

البته فرماندهان ايران و عراق عنوان داشتند اين رزمايش به هدف افزايش همکاري‌هاي بين دو کشور و تمرکز بر مقابله با دزدان دريايي  و قاچاقچيان بوده است.

هرچند، سرلشگر «قاسم رضايي» از  فرمانده ايران در اين زمينه گفت، اين رزمايش‌ها تاييدي بر اين است که دو کشور اجازه حضور يک طرف ثالث براي مداخله در امور امنيتي منطقه براي ريختن بذر نفاق و ناآرامي بين ما و عراق را نمي‌دهند.

سرلشگر «حامد عبدالله الحسين» فرمانده عراقي با بيان چنين جملاتي افزود، اين رزمايش براي تامين امنيت مسيرهاي دريايي از خليج فارس، مبارزه با دزدي دريايي و قاچاق و براي رسيدن به ثبات در منطقه صورت گرفته است.

به نوشته اين انديشکده، اشاره به طرف ثالث آمريکا،متحدان عربي حاشيه خليج فارس اين کشور و يا هر دو است. در کل اين رزمايش  پيام واضح و مبني بر اين است که ايران در حال افزايش حضور و دسترسي خود به آب‌هاي عراق و خليج فارس است.

«مارزن احمد» کارشناس نظامي عراق نيز در اين باره گفت: «اين رزمايش پيام سياسي به اعراب خليج فارس و نشان از اين دارد که ايران در عراق راحت است.»

البته عراق از بيست و پنج سال قبل به اين سو روابط ديپلماتيک دشواري را با کشورهاي عرب حاشيه خليج فارس از جمله عربستان داشته  است.

 در انتهاي اين مطلب آمده است: قابل ذکر است که هيچ واکنش عمومي از جانب کشورهاي عرب حاشيه خليج فارس نسبت به اين رزمايش نظامي ايران و عراق صورت نگرفته اما منصفا‌نه بايد گفت بدون توجه نيز نبوده و شايد اين سکوت مبين به رسميت شناختن اين مسئله باشد و اين‌که انتقاد رک و پوست کنده از رفتار عراق در واقع اين کشور را بيشتر به سوي تهران سوق مي‌دهد که به واقع  اعراب مايل به اجتناب از آن هستند.

وبگاه «مطالعات نيروي دريايي آمريکا» نيز اخيرا در مطلبي که تاکيد بر امادگي ايران در حفظ آب‌هاي منطقه دارد، نوشت: ناو گروه «آيزنهاور» بعد از 7 ماه استقرار در درياي مديترانه و خاورميانه که با مزاحمت‌هاي ايران و روسيه همراه شد،به آمريکا بازگشت.

بر اساس اين گزارش، ناو گروه «يو اس اس وايت دي آيزنهاور» (CVN-69) همراه با ناو چه موشک انداز «يو اسt> اس سن جاکينتو»  ناوچه موشک انداز «يو اس اس ميسن»، «يو اس اس نيتز» و «يو اس اس روزولت» در زمان استقرار در غرب آسيا با تهديد هاي نيروي دريايي ايران  و روسيه مواجه شدند.

ابتدا در ماه ژوئن 2016 ناوچه روسي(FF-777) ناو گروه آمريکا در درياي مديترانه را به هراس انداخت . ناو «ياروسلاو مردي» با استقرار در 150 ياردي ناو گروه آمريکا هشدارهاي راديويي را به نوچه موشک انداز يو اس اس سنت جاکينتو ارسال کرد. اين در حالي است که دو هفته قبل اين حادثه نيز همين ناوچه روسي موجب هراس ناوشکن «هري اس ترومن» شده بود.

در ماه اوت 2016 نيز ناو نيتز از سوي نيروهاي ايران در حال عمليات در تنگه هرمز تهديد شد. در جريان اين حادثه چهار قايق تندروي سپاه پاسداران بدون توجه به پيام‌ها و شليک‌هاي هشداري طرف مقابل به 300 ياردي ناو مذکور آمدند.

 در اکتبر نيز ناو ميسن چندين بار با موشک‌هاي «کروز» ساخت ايران که در اختيار شيعيان يمني است، مورد حمله قرار گرفت. البته ناو نيتز به سوي يمني‌ها موشک‌هاي «تام هاوک» پرتاب کرد و سايت‌هاي راداري آن‌ها را هدف قرار داد اما به نظر اين حملات کماکان ادامه دارد.

 در ماه نوامبر مجدا يک قايق گشتزني ايران اسلحه خود را به سوي بالگرد «سي هاوک»  ناو نيروي دريايي آمريکا حين عبور از تنگه هرمز نشانه گرفت.

وبگاه مذکور در خاتمه به ايفاي نقش نيروي دريايي آمريکا براي حفظ امنيت دريايي مناطقي که ناوگان پنجم و ششم دريايي اين کشور حضور دارند و مشارکت در حملات ضد داعش اشاره کرد.


فارس

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html